[youtube height=”400″ width=”600″]http://www.youtube.com/watch?v=PSkLXJs4mxs[/youtube]
MONOGRAFIA SCOLII GIMNAZIALE
,,SF.CONSTANTIN ŞI ELENA”
O instituţie de învăţământ este un loc binecuvântat, prin menirea sa plină de nobleţe şi generozitate – aceea de a forma şi cultiva personalităţi, de a deschide porţile spre cultură, de a trezi interesul pentru cunoaştere, dar şi prin modul în care a fost realizată această datorie de-a lungul timpului, pentru multe generaţii, care, trecând pe acolo, au dat valoare acestei instituţii. Monografia Şcolii Gimnaziale ,,Sf. Constantin şi Elena” este un pas modest spre a ilustra eforturile şi profesionalismul înaintaşilor noştri, un simbol al recunoştinţei şi aprecierii muncii lor.
Şcoala Gimnazială ,,Sf.Constantin şi Elena” este situată în Cartierul Drumul Taberei din sectorul 6 al Municipiului Bucureşti.
În cadrul sectorului 6, orizontul local al Şcolii Gimnaziale ,,Sf. Constantin şi Elena” reprezintă un spaţiu geografic ce s-ar încadra în următoarele limite: la nord Cartierul Militari, la sud Cartierul Ghencea, la est zona Panduri- Răzoare şi la vest zona Valea Oltului.
Din punct de vedere al reliefului, şcoala este situată în Câmpia Bucureştiului, parte componentă a Câmpiei Vlăsiei. Câmpia Bucureştiului are un aspect plan, prezentând o uşoară înclinare 1-3 m spre S-E şi se situează la altitudini variind între 96,3 m (Cotroceni) şi 54,4 m ( albia Dâmboviţei), cu o medie de 80 metri. Sectorul 6 se desfăşoară în cea mai mare parte pe malul drept al Dâmboviţei şi este instalat pe Câmpul Cotrocenilor şi în extremitatea sudică a Câmpului Giuleşti-Floreasca.
Văile care fragmentează capitala pe direcţia N-V, S-E sunt cele ale Dâmboviţei şi Colentinei, adâncimea lor ajungând la 15-20 m.
Subsolul se caracterizează prin existenţa unui pachet de depozite sedimentare, alcătuit cu loess, nisipuri, pietrişuri, cu intercalaţii lenticulare de argilă.
Din punct de vedere climatic, teritoriul de situează într-un climat temperat-continental cu nuanţe excesive. Media anuală a temperaturii aerului se menţine în jur de 11º C. Media anuală a precipitaţiilor este în jur de 560 mm. Vânturile dominante sunt cele din N-V şi N-E, dar şi din V şi S-V, care instituie o umezeală mai mare.
Vegetaţia şi fauna spontană, în contextul general al dezvoltării sectorului şi oraşului, au suferit puternice modificări în compoziţie şi repartiţie. Din Codrii Vlăsiei se mai păstrează astăzi numai petice de păduri-parcuri (Pădurea de la Roşu); în cadrul acestora predomină stejarul pedunculat, carpenul, arţarul, jugastrul şi teiul. În lunca Dâmboviţei apar sălcii, plopi, arini.
Numele Cartierului Drumul Taberei este un semn al memoriei colective, care a păstrat peste timp un moment istoric fundamental, şi anume trecerea lui Tudor Vladimirescu împreună cu pandurii săi pe aceste meleaguri, un îndemn la neuitare a înaintaşilor şi a faptelor lor.
Cartierul Drumul Taberei extinzându-se prin construirea de blocuri dincolo de Parcul Moghioroş (care în anul 1971 era un mare câmp pustiu), se impunea ridicarea unor şcoli noi, deoarece era un exod de copii aparţinând familiilor ce se mutaseră în această nouă parte a cartierului.
În anul 1973, începe construcţia unei şcoli fără număr şi nume. În timp ce se ridica cu semeţie printre blocurile aflate în construcţie, copiii abia mutaţi veneau s-o vadă şi se tot întrebau: ,,Oare cum or fi profesorii?” Le-a răspuns în toamna anului 1974 viitoarea directoare a şcolii, prof. Georgeta Ivănceanu, care, cu o abnegaţie şi cu un devotament extraordinar, a reuşit să pună pe picioare noua şcoală, a realizat echipa, cu cadre didactice pe măsură. În scurt timp, şcoala s-a înscris în constelaţia şcolilor bucureştene. La data de 15 septembrie 1974 se aude primul clopoţel în Şcoala Nr.176, clinchet care aduna copii şi cadre didactice noi deopotrivă. Şcoala funcţiona cu un nr. de 24 de săli de clasă, care adăposteau elevi, lucrându-se în trei schimburi.
Şcoala Gimnazială ,,Sfinţii Constantin şi Elena” se află situată pe Aleea Lunca Cernei Nr. 3.
În anul 1980, în apropierea şcolii s-a construit, pe Aleea Arinii Dornei, Şcoala Nr.206, care a preluat un număr considerabil de elevi din circa şcolii noastre, împreună cu profesori şi învăţători de la şcoala noastră.
După 1989, tot mai multe unităţi şcolare au dorit să iasă din uniformizantul sistem de identificare prin numere. Este şi cazul şcolii noastre, care, începând de pe data de 21 mai 1998, poartă neoficial numele de ,,Sfinţii Constantin şi Elena”, nume ce devine oficial pe data de 4 octombrie 2000. Aceasta va fi de acum ziua şcolii: o sărbătoare de suflet pentru toţi cei legaţi sentimental de ea – foşti şi actuali învăţători şi profesori, elevi şi părinţi. Aşa s-a dorit şi s-a reuşit să fie acest început-punct de pornire pentru tradiţie.
Colectivul didactic al şcolii şi-a continuat cu seriozitate munca, valorificând libertatea câştigată în avantajul elevilor. Realizărilor pe linia pregătirii elevilor, li se adaugă şi altele: pe plan material s-a reuşit prin forţe proprii sau cu sponsorizări, dotarea modernă a cabinetelor, a sălilor de clasă şi a laboratoarelor, care au devenit grădini roditoare în care pulsează sevele proaspete ale celor ce sunt mlădiţe în arborele vieţii.
Din septembrie 2012, am optat pentru denumirea Şcoala Gimnazială ,,Sfinţii Constantin şi Elena”, în speranţa că ocrotirea acestor sfinţi ne vor îndruma paşii, dar şi că vom deveni mai buni, concilianţi şi cu dorinţă arzătoare de a arăta ce potenţial au elevii noştri.
- Şcoala Gimnazială ,,Sf.Constantin şi Elena” cuprinde 17 clase de învăţământ primar, 9 clase de învăţământ gimnazial – cu un număr de 590 elevi şi 33 de cadre didactice, funcţionând în două schimburi. La clasele de gimnaziu există 5 clase cu predare intensivă a limbii engleze.
- Mobilierul claselor este refăcut aproape în totalitate, optându-se pentru unul modular. Acest deziderat a fost realizat cu sprijinul părinţilor şi al ISMB.
- Cabinetul metodic al învăţătorilor a fost realizat prin antrenarea tuturor învăţătorilor, conţine o bibliografie cu ultimele noutăţi, mape cu proiecte didactice, teste de evaluare, un bogat material didactic, aparatură audio-vizuală modernă.
- Biblioteca şcolii şi-a îndeplinit de-a lungul anilor cele două mari scopuri: informarea şi documentarea cadrelor didactice, precum şi îndrumarea lecturilor elevilor. Fondul de carte a crescut la un număr de 13071 volume.
- Laboratoarele sunt în număr de trei: de chimie,de fizică şi de biologie,care au fost modernizate cu mese de laborator faianţate şi cu aparatură de ultimă generaţie.
- Cabinetul de Consiliere şi Asistenţă Psihopedagogică înfiinţat în 2006, este dotat cu material didactic bogat, de informare şi de orientare şcolară, cu teste psihopedagogice, fiind implicat în derularea activităţilor de consiliere individuală, dar şi cu grupuri sau clase de elevi.
- Cabinetele au mobilier modern, sunt dotate cu calculatoare conectate la Internet.
- Cabinetul SEI este dublat de două săli de documentare dotate cu table SMART şi cu 30 de laptopuri cîştigate prin Programul ,,Profi te premiază”.
- Şcoala este Club European şi Centru ECDL din anul 2010.
Cu baza materială şi umană prezentată mai sus, în şcoală se realizează o bogată şi interesantă activitate metodică la nivelul Ariilor curriculare şi a catedrelor.
S-a urmărit în permanenţă optimizarea procesului de predare-învăţare-evaluare, precum şi obţinerea unor autentice performanţe de învăţare. În acelaşi timp, s-a realizat o tranziţie de la perspectiva educaţională centrată pe acumularea de cunoştinţe şi un volum mare de informaţii la o nouă paradigmă care vizează calitatea cunoştinţelor şi caracterul lor operaţional.
Pentru aceasta s-a avut în vedere trecerea la noul sistem de proiectare a lecţiei, aplicându-se sistemul de evaluare pe baza descriptorilor de performanţă, parcurgerea ritmică a programelor şcolare, stimularea creativităţii în spiritul competitiv al elevilor, introducerea unor discipline opţionale, sistematizarea cunoştinţelor predate şi înregistrarea fiecărui demers didactic în sistemul de lecţii din care face parte.
Formarea competenţelor-cheie a devenit obiectivul nostru prioritar, profesorul şi învăţătorul urmărind dezvoltarea personală a elevului, cât şi încurajarea acestuia pentru învăţarea de tip long-life-learning. Întregul proces de predare-învăţare-evaluare are în centrul atenţiei elevul, în vederea atingerii de performanţe. Astfel, an de an, elevii noştri sunt premiaţi la diferite concursuri şi olimpiade şcolare derulate atât la nivel local, cât şi la nivelul municipiului Bucureşti.
Pe tot parcursul activităţilor desfăşurate în timpul anului şcolar există o legatură strânsă cu familiile elevilor, care urmăresc îndeaproape evoluţia copiilor şi ne sprijină în educaţia eficientă a acestora, în vederea reuşitei lor la admiterea în licee. Astfel, de-a lungul anilor s-a construit un real parteneriat şcoală-familie, ce a permis atât optimizarea procesului de învăţământ în unitatea noastră şcolară, cât şi o bună integrare a copiilor în etapa superioară a pregătirii lor şcolare şi profesionale.
Există o legatură permanentă cu comunitatea locală, prin reprezentanţii ei, care fac parte din Consiliul de Administraţie şi din Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii, fiind alături de noi în derularea proiectelor şi programelor educative.
Din anul 2003 şcoala noastră a încheiat numeroase parteneriate educaţionale cu grădiniţele din zonă, cu liceele din cartier şi cu alte instituţii şi ONG-uri. Unul dintre cele mai importante parteneriate educaţionale a fost încheiat cu ,,Queen Elisabeth School and Sports Colege” din Marea Britanie. Acesta reprezintă o oportunitate pentru dezvoltarea personală şi şcolară a elevilor din clasele cu predare intensivă a limbii engleze, prin vizitele efectuate în Anglia, care au asigurat schimbul de informaţii referitoare la procesul de învăţământ, la obiceiuri şi la cultura celor două ţări.
În tradiţia şcolii a rămas ziua de 21 mai, care a devenit cea mai mare sărbătoare a noastră, prilej al organizării diferitelor activităţi în care sunt implicaţi deopotrivă elevii, părinţii şi cadrele didactice. Este, de asemenea, o zi în care ne serbăm colegii pensionari, care au ars ca o flacără vie în această şcoală, împărtăşind fiecăruia din experienţa lor de viaţă, din înţelepciunea lor, dar şi pe foştii elevi, de a căror prezenţă ne bucurăm.
Oameni, locuri, amintiri frumoase ale învăţătorilor şi profesorilor care se înclină până la pământ în faţa acestui lăcaş de cultură şi în faţa apostolilor săi, dascăli care aici şi-au desăvârşit arta de a fi educator şi care, pe drept cuvânt, pot spune că ,,au crescut şi au îmbătrânit o dată cu şcoala, a doua familie a lor” au făcut posibilă dăinuirea peste ani a acestui lăcaş de cultură.